In het leven van de familie Bezemer heeft voetbalvereniging Bergambacht altijd een prominente rol gespeeld. Anno 2022 houdt de 24-jarige Rody de eer hoog met zijn basisplaats in de hoofdmacht. De middenvelder is ook in het familiebedrijf werkzaam en koestert zijn vriendschappen met jongens met wie hij al lang samenspeelt.

Opa Piet, vader Henk-Peter, oom Arjen en niet te vergeten overgrootopa Driekus. “Mooie naam toch Driekus, lekker ouderwets?”, lacht Bezemer wanneer zijn voorgangers aan de orde komen. “Ja, je kunt wel zeggen dat wij hier onze sporen hebben verdiend. Bovendien spelen ook twee jonge neefjes van me in de jeugdopleiding van Bergambacht. Sem speelt in de JO-19 en Cas komt uit in de JO13.”

Bezemer bleek over aanleg te beschikken toen hij als jongeling de jeugdelftallen doorliep. Hij ging vervroegd over naar de A-selectie en strijdt met het eerste elftal nu samen met Floreant en Haastrecht om promotie naar de derde klasse. “Vandaag hadden we eigenlijk tegen Floreant gemoeten, maar we hadden coronagevallen”, zegt hij op deze zonnige zaterdagmiddag. “Ik baal er echt van, het was heerlijk weer geweest om te voetballen. Als de wedstrijd afgelast wordt, heb je toch altijd een behoorlijk leeg gevoel op zo’n zaterdag. Op de een of andere manier went dat vervelende gevoel nooit.”

De duels van het eerste elftal worden trouw bezocht door vader en Henk-Peter en opa Piet, die volgens Bezemer bij zo’n negentig procent van de wedstrijden staan te kijken langs de zijlijn. “Zij zijn mijn trouwste fans. Ook uit gaan ze heel vaak mee. De club laat onze familie niet los en iedereen vindt het prachtig dat ik het eerste heb gehaald. Dat ik met veel vrienden samenspeel, maakt het alleen maar extra mooi. Ik ga heel goed om met jongens als Dennis Hordijk, Luuk Botter, Twan Schmidt en ook Jelle Hordijk.”

Terwijl Henk-Peter zich verdienstelijk maakte als linksbuiten en Piet eveneens in de frontlinie te bewonderen was, geldt Rody Bezemer bij uitstek als middenvelder. “Diepgang, loopvermogen overzicht en een goede trap zijn mijn wapens”. Bij het aannemersbedrijf Bezemer Bouw spant hij zich in als junior werkvoorbereider. “Ik doe dat met veel plezier en volg op HBO-niveau ook de opleiding Technische Bedrijfskunde. Met het bedrijf gaan we ons bezighouden met bouw op het jeugdcomplex van Sparta Rotterdam, Nieuw Terbregge. Dat is een ongelooflijke mooie klus natuurlijk, we hebben er ook behoorlijk wat werk aan. Komt bij dat ik altijd een zwak voor Sparta heb gehad. Als het over de topclubs gaat, is Ajax mijn favoriet.”

Bezemer spreekt hardop uit dat hij deze zaterdagavond nog even wat met vrienden gaat doen. Zoals hij wel vaker met zijn maten samendromt om een stuk gezelligheid te beleven. “Bergambacht is mijn thuis, ik ken hier alles. We gaan soms naar de kroeg, maar ook spreken we geregeld bij iemand thuis wat af. Beetje kaarten, Play Station of een bordspelletje doen. Ik zie mezelf hier niet snel meer weggaan.”

Bron: Voetbal Journaal, maart 2022