Na eerder twee afgebroken seizoenen, mogen de competities in het amateurvoetbal nu worden hervat.

Iedereen mag weer overdag en ’s avonds binnen en buiten sporten.

Vervolg competitie

Twee seizoenen lang hebben we de competitie niet uitgespeeld en geen promotie/degradatie op basis van een volledig seizoen kunnen toepassen. Het doel voor de KNVB is om dit seizoen wel een eindrangschikking en een promotie/degradatie toe te kunnen passen op basis van sportieve prestaties. Het voetbal heeft echter in de categorie A langere tijd stilgelegen, hierdoor zijn reguliere speeldagen uit de eerste competitiehelft komen te vervallen. Daarnaast zijn er nog veel teams die nog wedstrijden moeten inhalen uit de eerste competitiehelft.

Er zijn ook nog veel onzekerheden ten aanzien van corona en mogelijke maatregelen die hiermee gepaard gaan. Om voldoende ruimte te hebben om de competities goed uit te spelen en met de mogelijke onzekerheden om te gaan, zien we ons genoodzaakt om de competities in de verschillende categorieën aan te passen. Hieronder vind je een overzicht wat dit voor de verschillende categorieën betekent:

Categorie A senioren mannen en vrouwen veldvoetbal

De KNVB neemt over de wijze waarop deze competities zullen worden uitgespeeld op vrijdag 28 januari een definitief besluit. Vanwege het feit, dat wij ons grote zorgen maken of deze competities met volledige nacompetitie nog afgewerkt kunnen gaan worden, worden op dit moment de scenario’s nader bekeken. Ons uitgangspunt is dat we een grote mate van zekerheid moeten hebben om dit seizoen promotie en degradatie door te voeren. Een derde seizoen zonder eindrangschikking vinden wij onaanvaardbaar.

In ieder geval zullen vanaf het weekend 5/6 februari de eerste inhaalwedstrijden worden vastgesteld.

Categorie A senioren mannen en vrouwen zaalvoetbal

De competities gaan hervat worden met een beperkt inhaalprogramma vanaf 31 januari. De eerste volledige speelronde van de eerste competitiehelft wordt ingehaald vanaf 7 februari.

Gezien het aantal beschikbare speelmomenten is de druk om een nacompetitie te spelen te groot. Dit heeft ons doen besluiten om voor de categorie A senioren mannen en vrouwen te kiezen om alleen de competitie uit te spelen zonder nacompetitie. Dit betekent dat de promotie/degradatie regeling aangepast wordt. Deze aangepaste promotie/degradatie regeling zal gecommuniceerd worden vóór de hervatting van de competitie.

Categorie B veldvoetbal

Alle categorieën in het veldvoetbal (senioren, junioren en pupillen) gaan aankomend weekend 29/30 januari starten met het reguliere programma.

• De speeldagenkalender blijft voor deze categorie ongewijzigd. De wedstrijden die bij de pupillen eerder gespeeld hadden moeten worden in de 3de fase komen te vervallen.
  • Inhaalwedstrijden voor de junioren en de senioren worden zoveel mogelijk gepland in inhaalweekenden om zoveel mogelijk de competities uit te spelen.
  • Categorie B jeugd en senioren mannen en vrouwen zaalvoetbal
  • De senioren in het zaalvoetbal gaan aankomende week, vanaf 31 januari starten met het reguliere programma.
  • De junioren in de B-categorie van het zaalvoetbal zijn heringedeeld en spelen het seizoen uit in een nieuwe poule.

Bekervoetbal

Voor alle categorieën komt het bekervoetbal te vervallen, behalve de landelijke beker zaalvoetbal mannen en vrouwen. De wedstrijden in de beker geven een te grote druk op de speeldagen die nog nodig zijn om de competities op een goede wijze uit te spelen. We geven prioriteit aan het uitspelen van de competities in de categorie A om te komen tot een goede promotie en degradatie. In de categorie B geeft de beker eveneens een te grote druk op de benodigde speeldagen die van belang zijn voor het uitspelen van de competitie.