Aart Zanen (61) is door vv Bergambacht onderscheiden met de titel Lid van Verdienste voor zijn jarenlange inzet als vrijwilliger. Hij is de laatste jaren vooral actief voor de technische commissie van de club. “Ik ben toch wel trots,” zegt hij na het in ontvangst nemen van een speldje, een certificaat en een ferme bos bloemen.

Doorgaans is Aart de nuchterheid zelve. “Ik doe het natuurlijk allemaal gewoon omdat ik het leuk vind. Maar dit is een mooie waardering.” Aart was de laatste 20 jaar onafgebroken veelzijdig vrijwilliger voor de club. Ook was hij hier zijn hele jeugd lid, maar tussendoor woonde hij een tijd aan de andere kant van de Lek.

20 jaar geleden begon Aart als jeugdtrainer en later ging hij de technische commissie vormen. “Met vijf man zijn we begonnen met het opstellen van een beleidsplan om dit vervolgens toe te passen op de club. Denk aan het aanstellen van gediplomeerde trainers voor de hoogste jeugdteams. Er zijn echt stappen gemaakt in onze jeugd en inmiddels leiden we zelf trainers op.”

Aart werd voorzitter van de 'TC', nam een tijd plaats in het clubbestuur en ging zich vooral bezighouden met het eerste team van vv Bergambacht. “Bijvoorbeeld door gesprekken te voeren met trainers.” In de tussentijd bleef hij op twee avonden pupillenteams trainen en was hij altijd aanwezig bij wedstrijden van het eerste. Soms als grensrechter.

Inmiddels neemt Aart langzaam wat gas terug in de technische commissie. Willem-Jan Barendregt is voorzitter van de TC geworden en het technische beleid van de selectie heeft hij ook overgedragen. "Ik ga volgend jaar meer voor het Onder 23-team doen en krijg de bovenbouw van de jeugd erbij. Ik zal dan wat vaker bij de jeugd langs de lijn staan, maar waarschijnlijk sta ik ook altijd te kijken bij het eerste."