Kijk niet gek op als er op de vroege zaterdagmorgen een team van Feyenoord of Sparta over het complex van vv Bergambacht loopt. De Jongens Onder 11-1 speelt namelijk in de hoofdklasse en treft dus tegenstanders van dit formaat. Deze bijzondere lichting wordt met veel plezier getraind door de 41-jarige Jan-Willem Ooms, in samenwerking met Gerard van Hove en Peter van de Hoeven.

“Voor een club als Bergambacht is dit zeker bijzonder,” zegt Jan-Willem. “Vaak spelen we tegen clubs die meer dan tien O11-teams hebben. Wij hebben er maar drie. En dan speelt de O11-2 ook nog eens in de eerste klasse.” Jan-Willem grapt: “Waarom ze zo hoog spelen? Door onze trainingen natuurlijk! Nee, de groep is veel met voetbal bezig en zeker ook in de vrije tijd. Ze gaan er allemaal vol voor en uiteraard is het ook een stukje talent.”

Jan-Willem voetbalde zelf bij Ammerstol, Excelsior en Schoonhoven en was voorheen nog geen trainer. In 2017 sloot hij zich aan bij Bergambacht omdat zijn zoon Kris daar ging voetballen. Sindsdien staat hij op maandag- en woensdagavond en natuurlijk op de zaterdagen met veel plezier op het veld. “Ik heb meteen ja gezegd toen de club vroeg of ik training wilde geven. Je bent bezig met jeugd dat hard vooruit gaat en het is leuk om een groep zo fanatiek te zien trainen. Ik ben zelf ook vrij fanatiek en dan is het mooi om dit terug te zien bij de jongens.”

De aanpak van trainingen bepaalt hij samen met de minstens net zo bevlogen Gerard. “We kijken wat ons opvalt tijdens wedstrijden, doen veel positiespel en maken regelmatig gebruikt van 1-tegen-1 situaties. Op woensdag doen we een circuittraining met alle jongste teams. Iedereen krijgt dan dezelfde oefeningen. Dit maakt het leuk voor de jongens omdat er geen verschil wordt gemaakt tussen de niveaus.”

Hoe fanatiek de kleine voetballertjes en de trainers ook zijn en hoe hoog zo ook spelen, één ding is volgens Jan-Willem het allerbelangrijkst. “Spelvreugde!” En dat wordt volgens hem bevordert door het feit dat zij op een mooie vereniging spelen. “De club is voor iedereen toegankelijk en iedereen kent elkaar. Veel zitten bij elkaar op school en dat maakt het extra gezellig.”

Het overbrengen van een winnaarsmentaliteit is volgens Jan-Willem zijn sterkste punt. “Ik wil altijd alles uit de kast halen en dat laat ik doorschemeren in trainingen. Daarnaast ben ik zelf ook vrij fanatiek als het om voetbal gaat. Dit maakt het superleuk om dit terug te zien bij de jongentjes.” De wijkagent bij de Politie Krimpenerwaard heeft geen verdere ambities in het trainingsvak. “Ik zit echt voor mijn plezier bij deze club. Dit is puur als hobby.”