BERGAMBACHT- Na een slaapvertonende, doelpuntloze eerste helft boog Bergambacht na rust een onverdiende achterstand om in een nipte 2-1 zege.

Bergambacht creëerde als snel een veldoverwicht tegen het stug verdedigende SPV’81, dat in Johan de Vos een uitblinkende sluitpost had. Het tempo waarin de thuisclub de wedstrijd dicteerde, lag te laag om de gasten te verontrusten. SPV liet de linies kort op elkaar spelen en loerde op de counter via zijn snelle spits Christiaan de Vos. Een keer ging een verraderlijke boogbal van de Polsbroekse nummer negen maar net naast. Bergambachtenaar Etienne van den Heuvel was dichtbij de openingstreffer, maar doelman De Vos redde bekwaam. Het thuispubliek was ervan overtuigd dat een Bergambachtse treffer snel zou vallen.

Strafschop
In de tweede helft kwam deze fans echter bedrogen uit. Christiaan de Vos begon aan een rush net buiten het strafschopgebied. Michiel Boers testte de sterkte van zijn shirt en bracht hem aan het wankelen. Het uitgestoken been van verdediger Alex Zandijk deed de rest. De Vos tuimelde binnen de beruchte lijnen naar de grond. De prima leidende scheidsrechter Van Drunen uit Maasdam wees resoluut naar de stip, waarna de Polsbroekse spits in hoogsteigen persoon Bergambacht-doelman Roy Pons kansloos liet.

Dit was het sein voor Bergambacht om het tempo omhoog te gooien. Op aangeven van Jordy Potuyt schoot Damy Straver de gelijkmaker tegen de touwen. Tien minuten voor tijd kopte Etienne van den Heuvel de winnende treffer tegen de touwen. "We trainen veel op dit soort situaties,” vertelde de matchwinnaar na afloop. "Damy Straver posteert zich bij de tweede paal, terwijl ik probeer voor mijn man te komen. De voorzet van Danny den Besten was op maat. Het was voor mij een ‘inkoppertje’.”

Omschakeling
SPV-trainer Frits van Dijk, die na dit seizoen de groenwitten verlaat, vond dat zijn elftal iets meer rust in het spel had moeten tonen. "We waren te snel de bal kwijt, waardoor Bergambacht gevaarlijk kon worden in de omschakeling. Wat mijn jongens lieten zien op het veld is het maximale, dat erin zit. De selectie is te klein om mutaties op te vangen. Na een aantal magere jaren, waarin SPV amper punten haalde, sprokkelden we de laatste twee seizoenen zo’n 20 punten bij elkaar. Best knap voor deze dorpsclub.”

Bergambacht stijgt na deze zege naar de vierde plaats op de ranglijst. "Dat is de plek waar ik aan het einde van het seizoen minimaal wil staan,” merkt Bergambacht-trainer Bert Potuyt op. "We krijgen de komende weken de top-3 nog en dan zullen we weten wat we waard zijn.”

Dat vraagt Etienne van den Heuvel zich ook af. Regelmatig wordt de snelle aanvaller gedurende de wedstrijd gewisseld, maar nu bleef hij staan. "Er zijn meerdere spelers geblesseerd,” aldus de 19-jarige Van den Heuvel bescheiden. "Dit is voor mij een mooie gelegenheid om mij te bewijzen. Het maken van het winnende doelpunt smaakt naar meer.”