BERGAMBACHT - Zaterdagvierdeklasser Bergambacht versloeg SPV’81 met 3-1. De aanvallers Farouk el Kadiri en de van Schoonhoven overgekomen Redouan Adoudy waren een plaag voor de Polsbroeke defensie.

Bergambacht startte sterk en overvleugelde SPV’81 in het eerste kwartier. Al in de tweede minuut lobde de doorgebroken Adoudy de bal over SPV-sluitpost Van Kleef. Kort daarna scoorde El Kadiri de tweede Bergambachtse treffer, maar een vlagsignaal voor buitenspel van de Polsbroekse grensrechter, dat de scheidsrechter subiet overnam, voorkwam een grotere achterstand.

SPV kroop nauwelijks vijf minuten later opnieuw door het oog van de naald. Doelman Van Kleef beroerde de bal met zijn handen buiten het zestienmetergebied na een inzet van Jan Doeland. Arbiter Nanne uit Krimpen aan de Lek vond deze overtreding geen rode kaart waard. "Er stonden nog vier verdedigers achter de doelman. Bovendien zou de bal naast het doel gegaan zijn. Dus geel,” was zijn kordate antwoord.

Volwassen
"Ach, wel of geen rood, wel of geen doelpunt, ik maak me hier niet druk om,” merkte Bergambacht-trainer Anton van der Stelt op na afloop. "Ik focus mij op mijn eigen ploeg. Het eerste kwartier speelden we zoals ik voor ogen heb: een uitstekende opbouw, een hoog baltempo en hoogstens twee keer de bal raken. Dat SPV nog terugkwam in de wedstrijd verbaasde mij niet. Mijn ploeg is nog niet volwassen genoeg.”

In de omschakeling brak SPV’er Hakim Taounza door op rechts en passeerde Bergambacht-doelman Jaimy van Kessel met een daverende knal in de kruising. Nog voor rust zette Max Bakker de thuisclub opnieuw op voorsprong. Jordi Potuyt voorkwam ten koste van geel een uitbraak van Christian de Vos, die hij omver kegelde.

Onderscheppen
In de tweede helft besliste Farouk el Kadiri het duel. Bakker onderschepte de bal en passte meteen op de sprintende Nabil Belali, die op zijn beurt El Kadiri vrij voor Van Kleef zette. De balverliefde spits bracht de marge op twee. Beide ploegen zette het maximale aantal wisselspelers in, maar in de stand kwam geen verandering meer. Vooral Bergambacht deed zichzelf tekort door kans na kans te missen.

"In fases vond ik ons niet minder dan Bergambacht, merkte SPV-coach Frits van Dijk hoopgevend op. "We zijn echter niet meedogenloos genoeg. De aanvallers van Bergambacht kregen teveel vrijheid. Bovendien blaakt mijn ploeg nog niet van zelfvertrouwen na al die nederlagen van de afgelopen twee seizoenen. De werklust is goed. Alleen ontbreek de slimmigheid nog. Daarin is Bergambacht veel beter en de thuisclub scoorde op de juiste momenten.”

Wim Kroone
foto: regio-voetbal.nl