Vrijdag 28 maart wordt er vanaf 20.00 uur weer gewhist in de kantine van V.V. Bergambacht.

In totaal worden er 4 rondjes gespeeld. Er zijn aan deze avond geen kosten verbonden.

Opgeven kan door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of mondeling bij Cor van Bergen Bravenboer.

Voor degenen die niet weten wat Whisten is, hieronder een uitleg van dit kaartspel:

Basisspelregels

Whisten wordt gespeeld met een gewoon spel van 52 speelkaarten zonder jokers. De aas heeft de hoogste waarde.

Er wordt afgenomen (gecoupeerd) door de speler rechts van de deler, en elke speler krijgt dertien kaarten. De deler deelt in de richting van de klok 4 kaarten, vervolgens weer 4 en ten slotte 5 kaarten. De deler krijgt als laatste kaarten en legt de allerlaatste kaart omgedraaid op tafel. Deze bepaalt de kleur van de troef.

Na het delen wordt door middel van vragen en bieden bepaald welk spel er gespeeld zal worden en eventueel een andere troef. Het hoogst geklasseerde spel wordt gespeeld. Het spel wordt steeds begonnen door de speler links van de deler, uitgezonderd in het geval van "Troel", "Abondance", "Solo".

  • "Troel" of "Tink": Als een speler minstens drie azen bezit, dient hij dit te bekennen door "troel" te zeggen. De speler met de vierde aas is dan zijn medespeler. Soms gebeurt het dat een speler vier azen in handen heeft: troela. Dan is de speler die harten heer bezit, de medespeler. Indien dit nog steeds dezelfde speler is, gaat men de harten af tot men de tweede speler vindt.
    • Met de kaart die de medespeler bepaalt (de vierde aas of harten heer...), moet uitgekomen worden, de kleur van deze kaart is troef en de twee spelers dienen samen 8 slagen te behalen bij troel en 9 slagen bij troela.
  • "Piccolo": Als een speler overtuigd is dat hij één slag kan winnen, kan deze "piccolo" spelen. In dit geval is er geen troef en komt de speler aan de linkerkant van de deler uit. De andere spelers winnen in dit geval als ze de speler in kwestie ofwel 0, ofwel 2 of meer slagen doen winnen.
  • "Abondance": Als een speler overtuigd is ten minste negen slagen te kunnen behalen, kan deze "abondance" spelen. Dan mag deze speler zelf troef maken en het spel openen door uit te komen.
  • "Miserie": Als een speler overtuigd is dat hij geen enkele slag kan winnen, kan deze "miserie" spelen. In dit geval is er geen troef en komt de speler aan de linkerkant van de deler uit. De andere spelers winnen in dit geval als ze de speler in kwestie een slag doen winnen.
  • "Miserie op Tafel": Als een speler, net als bij miserie, overtuigd is dat hij geen enkele slag kan winnen en dat kan doen terwijl alle andere spelers zijn kaarten zien, kan deze "blote miserie" spelen. De regels zijn verder hetzelfde als bij miserie. Dit is wel heel uitzonderlijk.
  • "Solo": Net als bij abondance mag men zelf troef kiezen (dit mag ook in de gedraaide troef zijn). Maar nu moet men alle slagen halen en men mag zelf uitkomen.
  • "Solo-slim": Dit is het allerhoogste bod waarbij men alle 13 slagen moet halen en waarbij de gedraaide troef blijft gelden. De speler links van de deler moet uitspelen. Dit is echter zeer uitzonderlijk.

De speler links van de deler komt uit. De tweede en volgende spelers moeten, indien mogelijk, een kaart van de uitgekomen kleur spelen. Indien ze niet kunnen volgen, gooien ze een andere kaart of spelen troef ("kopen").

Alleen de laatste gespeelde slag mag nog bekeken worden.

Puntverdeling:
De som van de punten moet steeds 0 zijn. De puntenverdeling hieronder is als volgt: de winnaar krijgt deze punten van al zijn verliezers(vb. in tabel x punten: 2 tegen 2, de winnaars krijgen x punten, de verliezers -x punten, 1 tegen 3, de winnaar krijgt 3x punten de verliezers elk -x punten).[2]
mogelijkheid puntenverdeling whisten
Alleen gaan: 5 slagen = 2 p, per overslag 1
Vragen en meegaan: 8 slagen = 2 p, per overslag 1, alle slagen dubbel
Abondance: (9) 4 p, (10) 7p, zelf uitspelen
Miserie: Geen slagen = 7 p per persoon
Abondance: (11) 8p, (12) 9p, zelf uitspelen
Troel: 8 slagen = 4 p, per overslag +2, alle slagen = 20 p
Open miserie: Geen slagen = 14 p
Solo: 13 slagen (troef naar keuze - mag ook in gedraaide troef) = 75 p, 25 per persoon (zelf uitspelen)
Solo slim: 13 slagen in troef = 90 p, 30 per persoon (speler links van de deler moet uitspelen)

Indien meerdere spelers samen miserie of een variant gaan, is de puntenverdeling als volgt:

  • Indien alle spelers die voor miserie gingen geslaagd zijn of allemaal niet geslaagd zijn, krijgen of verliezen ze elk de punten alsof ze alleen miserie zouden spelen.
  • Indien niet alle spelers die voor miserie gingen allemaal gewonnen hebben, winnen noch verliezen de spelers die niet voor miserie gingen punten, de winnende miserie spelers krijgen de punten alsof ze alleen miserie zouden spelen.

Kom jij ook dit leuke spel spelen?