BERGAMBACHT - Bergambacht won donderdagavond met 2-0 van het Boskoopse Floreant. De Bergambachtse zaterdagvierdeklasser strijdt zaterdag in Maassluis op de accommodatie van VDL met nog zeven andere ploegen in toernooivorm om een ticket voor de derde klasse.

Beide ploegen maakten er voor het talrijke publiek een aantrekkelijke wedstrijd van. Nadat Pieter Meijer en Damy Straver verzuimden de openingstreffer te scoren, passeerde Etienne van den Heuvel op aangeven van Max Bakker de uitstekende keepende Stefan van der Meer. Floreant dat zich al had verzoend met degradatie uit de derde klasse had pech dat een boogbal van Robin van Leeuwen via de lat overging en dat kort daarna Danny den Besten zijn doelman Roy Pons assisteerde op de doellijn.

Pure pech
In de tweede helft gingen de bezoekers op zoek naar de gelijkmaker, die voldoende was om het eindtoernooi te halen. Zij verloren slechts met 1-2 van Leiden, terwijl Bergambacht met 3-0 onderuit ging tegen de Leidenaren. Dat de tegentreffer niet viel, was te wijten aan pure pech. Mike van der Zijden, een van de snelle aanvallers van de gasten, zag zijn inzet via de onderkant van de lat weer het veld instuiteren.

Het duel verhardde, maar bleef sportief. Scheidsrechter Durgunsu uit Rockanje, die prima leidde, hield dan ook de kaarten op zak. Via de vleugels bestookten de elftallen elkaar op het scherp van de snede. Straver (paal) en Den Besten(lat) hielden de spanning erin door de beslissende tweede treffer niet te scoren.

Nadat Boskopenaar Tim Tempelaars, die na veertien jaar selectievoetbal afscheid nam, voor open doel verzuimde Floreant naar de volgende ronde te schieten, besliste Julian Graafland de attractieve wedstrijd: 2-0.

Soap
In twee poules van vier, waarin in drie wedstrijden van 2 x 12,5 minuten de poulewinnaars nog een finale moeten spelen, wordt zaterdag beslist wie als gelukkig uit deze ‘soap’ komt. Dat de KNVB fout op fout stapelde en dat deze wedstrijdenreeks noodzakelijk is, was iedereen het wel eens. Linschoten bedankte voor deze poppenkast en nam genoegen met degradatie en doet zaterdag dus niet mee.